Kip en ei … wat was eerst?
Als je denkt dat je ‘zo even’ een reisbureautje op zet, dan zit je er naast. Tjongejonge wat een gedoe.
Ik snap dat het goed moet gebeuren en dat je aan bepaalde eisen moet voldoen maar continue loop ik tegen het kip-en-ei principe aan.
Je hebt je naam bedacht, je logo gemaakt en begint aan je website. Omdat je al informatie hebt ingewonnen weet je dat je als reisorganisatie waarbij je pakketreizen aanbiedt (vlucht + accommodatie of iets in die trant) je verplicht bent een garantieregeling af te sluiten zodat de reizigers te allen tijde het geld krijgen mocht het fout gaan.
Dus lid geworden van STO Garant. Een van de eisen die ze stellen is dat je goede reisvoorwaarden hebt en daar horen ook enkele zinnen zoals STO Garant vaststelt. Zo ver niets mis mee.
Echter, waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden als er door de Vereniging voor Kleinschalige Reisorganisaties al mooie reisvoorwaarden zijn gemaakt.
Maar om lid te worden van die vereniging moet je de complete reis bij STO Garant al hebben doorlopen oftewel, je zou dus de reisvoorwaarden al moeten hebben …. Wanneer je dan belt krijg je te horen dat de reisvoorwaarden je eigen verantwoordelijkheid zijn…. Terwijl in de informatiemail die je krijgt duidelijk staat vermeld dat in overleg de reisvoorwaarden kunnen worden gedeeld als je al in een vergevorderd stadium van het hele traject zit ….
Ik zie hier duidelijk iets van een ei en een kip!
Er lopen nu 2 trajecten: de wandeling bij STO Garant en de wandeling met VvKR. Als ik deze laatste heb afgerond kan ik verder met STO … Je moet er wel iets voor over hebben … Over een maand zou alles rond moeten zijn.
De uitdrukking kip-en-eiprobleem wordt gebruikt indien van twee fenomenen onduidelijk is welke oorzaak en welk gevolg is. Dit kan komen doordat zij in een kringverhouding tot elkaar staan: zonder A kan B niet tot stand komen, maar zonder B ontstaat A niet.
Wikipedia